Historia

Vuodesta 1958 alkaen on Partioliikkeen Maailmanjärjestö (WOSM) järjestänyt Jamboree On The Air (JOTA) tapahtuman, jonka aika partiolaiset ympäri maailmaa pitävät yhteyttä toisiinsa radiolaitteiden avulla. Idea tapahtumalle syntyi 50-vuotis juhlajamboreella vuonna 1957.

Kun tietokoneet ja internetyhteydet rupesivat yleistymään 1990-luvulla rupesi partiolaiset keskustelemaan myös netin kautta toistensa kanssa. Vuonna 1997 järjestettiin WOSM:n ensimmäinen virallinen Jamboree On The Internet tapahtuma (JOTI).

Pian tämän jälkeen perustettiin ScoutLink niminen IRC-verkko, joka on partiolaisten oma IRC-verkko. ScoutLinkin perustamisen myötä ScoutLink on ollut Partioliikkeen WOSM:n hyväksymä virallinen JOTI-verkko.

Suomessa IRCNetin #partiolaiset järjestivät ensimmäisen suuren JOTI-tapahtuman Heurekassa vuonna 1997. Seuraavana vuonna rekisteröitiin Nettipartiolaiset ry, joka otti JOTI:n järjestämisen toimintasuunnitelmaansa.

Nettipartiolaiset ovat hoitaneet alusta alkaen JOTI merkkien myynnin ja välityksen Suomessa. Ensimmäiset yhteispohjoismaiset JOTA-JOTI merkit tulivat vuonna 2002. IRCnet oli pitkään Suomalaisten suosituin IRC-verkko myös JOTI:n aikana, mutta pikku hiljaa ScoutLink nosti suosiotaan. Nykyisin ScoutLink on merkittävin IRC-verkko JOTI:ssa myös suomalaisten keskuudessa. ScoutLinkin etuna on helppo kontaktien saanti ulkomaalaisiin partiolaisiin. Vuodesta 2007 alkaen lippukunnat ja muut ryhmät ovat voineet saada ScoutLinkiin myös omia kanaviaan. Samana vuonna otettiin käyttöön myös ensimmäisen kerran ScoutLinkin Teamspeak verkko.