JOTA ja JOTI kokoavat partiolaiset ympäri maailmaa yhteen

JOTI 2008

Jamboree on the Air (JOTA) ja Jamboree on the Internet (JOTI) järjestetään vuosittain lokakuun kolmantena viikonloppuna, tänä vuonna siis 16.-17.10.2010. JOTA-JOTI-viikonloppuna partiolaiset ympäri maailmaa kerääntyvät amatööriradioiden ja tietokoneiden ääreen tapaamaan partioystäviään ja solmimaan uusia tuttavuuksia suomalaisten ja ulkomaalaisten partiolaisten kanssa. Tapahtumilla on pitkät perinteet, tänä vuonna JOTA järjestetään 53. kerran ja JOTI neljännentoista kerran.

Kilkkeellä luotiin monia tuttavuuksia ulkomaalaisiin partiolaisiin ja samoajat pääsivät tutustumaan JOTI-tekniikkaan ilmalaaksossa. JOTI tuo nämä asiat yhteen – mahdollisuuden luoda kontakteja eri puolille maailmaa Suomesta käsin. JOTA-JOTI:n perusluonne liittyy kuulumisten vaihtamiseen ja tuttavuuksien luomiseen ulkomaailmaan erilaisia tekniikoita hyväksi käyttäen, joten tekniikasta kiinnostuneille JOTA-JOTI tarjoaa hyvän mahdollisuuden tutustua erilaisiin viestintävälineisiin, joilla voi kommunikoida radioaalloilla ja internetissä. Osallistuminen ei vaadi kuitenkaan mitään erityistä teknistä taitoa, vaan JOTI-tapahtumissa opastetaan kuinka pääsee mukaan juttelemaan. Myös internetistä löytyy selkeitä ohjeita, kuinka pääset JOTIin mukaan omalta koneeltasi.

Eveliina Peltonen Noormarkun Pääskyparvesta päätti osallistua JOTA-JOTI-tapahtumaan muutama vuosi sitten: ” Mulla ei oikeastaan ollut hajuakaan mikä JOTI on, tiesin vaan että meidän tapahtumassa siihen liittyi 18h-valvomisliljan suorittaminen, ja että siihen liittyy jotenkin chattaus partiolaisten kanssa”. Eveliinan mukaan JOTIin pääsi hyvin mukaan, vaikka aluksi ei tiennytkään paljon mitä tuleman piti. Mikä sitten jäi parhaiten mieleen JOTI-tapahtumaan osallistumisesta? ”Se osoittautui tosi hienoksi kokemukseksi ja mulla on vieläkin semmoisia ulkomaalaisia partiolaiskavereita esim. Kreikasta ja Saksasta, joiden kanssa vaihdetaan sähköpostilla kuulumisia.”

Kuinka pääsen mukaan?

JOTI-JOTA-viikonloppuna järjestetään tapahtumia eripuolilla Suomea. Oman alueen tapahtumia voi etsiä JOTI:n nettisivuilta (www.joti.fi). Tänä vuonna JOTA-JOTI:n pohjoismainen päätapahtuma on Helsingissä, Partioasemalla (Töölönkatu 55). Paikan päällä voi tutustua erilaisiin viestintätekniikoihin, kokea JOTA-JOTI tunnelmaa ja osallistua oheisohjelmiin. Partioaseman JOTA-JOTI päätapahtuma ( http://joti.fi/jotihq2010 ) on avoinna la klo 12-18, tervetuloa vierailemaan!

Jokainen voi tietenkin osallistua JOTIin kotoa käsin tai vaikka kerätä kaveriporukan yhteen kololle. Ohjeita osallistumiseen löytyy netistä: www.scoutlink.fi, www.scoutlink.net ja www.joti.fi . Kaikki mitä tarvitaan on tietokone ja internetyhteys, nähdään verkossa!

Teksti: Elina Hiltunen

Kuva: Ville-Pekka Reponen