IRC

Lyhyesti

IRC (Internet Relay Chat) on Internetissä oleva reaaliaikainen keskusteluympäristö, jonka alunperin kehitti suomalainen Jarkko Oikarinen vuonna 1988. Suomesta IRC, irkki, levisi nopeasti muihin maihin.

Käyttäjät ottavat yhteyden IRC-verkkoihin IRC-ohjelmien avulla. IRC-verkkoon IRC:n käyttäjät, irkkaajat, perustavat kanavia, joita voisi kuvailla "kahvilapöytinä", joihin muut irkkaajat voivat tulla. Kanavan perustaja, operaattori, valvoo kanavaa ja on sen "valtias". Irkkaajat esiintyvät irkissä lempinimillä (nick). Keskustelu irkissä tapahtuu kirjoittamalla näytölle tekstiä ja enterin painamisen jälkeen teksti välittyy saman tien muille samalla kanavalla olijoille.

Irkissä on paljon muitakin ominaisuuksia, mutta perusperiaate on tämä. Huomaa, että WWW:ssä toimivat chatit ovat eri asia kuin IRC ja IRC-galleriakin on "vain" kuvagalleria irkkaajista. Lisää tietoa irkistä saat mm. Nettipartiolaisten IRC-oppaasta http://www.partio.net/irc/.

Ohjelma

Kun sinulla on tietokone ja siinä Internet-yhteys, tarvitset irkkiä varten ohjelman. IRC-ohjelmia on useita erilaisia ja niitä on lähes jokaiselle käyttöjärjestelmälle. Ohjelmia on saatavilla ilmaiseksi Internetissä. IRC-ohjelmat ovat erinäköisiä, mutta useimmissa toimivat lähes samat komennot. Joissain ohjelmissa on ominaisuuksia (mm. mIRC: ssä värit), jotka eivät ole yhteensopivia muiden ohjelmien kanssa.

IRC-verkko (network)

IRC-palvelimet muodostavat IRC-verkkoja. Partiolaisilla on oma IRC-verkkonsa ScoutLink, jossa on monia kanavia eri kielillä (#suomi) ja teemoilla (#youth). ScoutLinkistä on tullut viime vuosina tärkein verkko JOTI:n aikana. Suomessa eniten käytetty verkko on IRCNet, jossa on esimerkiksi suosittu #partio kanava. Nuorten käyttäjien keskuudessä Quakenet on myös erittäin suosittu ja sieltäkin löytyy #partio kanava. IRCnetissä ja Qakanetissä on paljon ei partiolaisia, siksi ne eivät sovellu JOTI:in, niin hyvin kuin ScoutLink, joka on virallinen JOTI IRC-verkko. Eri verkoissa olevat irkkaajat, eivät ole yhteydessä toisiinsa!

IRC-palvelin, serveri (server)

IRC-palvelin hoitaa tiedonsiirtoa muiden samassa verkossa olevien palvelimien kanssa. Päästäksesi IRC-ohjelmallasi irkkiin otat ensin yhteyden palvelimeen. ScoutLinkin servereiden osoitteita ovat mm.

• irc.scoutlink.net
  • chat.scoutlink.net
  • chat.eu.scoutlink.net

Lempinimi, nikki (nick)

Henkilöt esiintyvät irkissä lempinimillä. Samassa IRC-verkossa ei voi olla kahta samalla nikillä. Nikin maksimipituus on 9 merkkiä, skandinaavisia (å, ä, ö) ja erikoismerkkejä ei voi/kannata käyttää. Jos saat viestin, että nikki on ollut jo jollakulla pidempään käytössä, keksi itsellesi.

ScoutLinkin IRC-verkossa on mahdollista rekisteröidä oma nick, jolloin muut eivät voi käyttää sinun nickiä. JOTI:n ajan nickin rekisteröiminen tapahtuu rekisteröitymällä http://jotajoti.org/ palveluu. Kun olet rekistetöitynyt jotajoti.org palveluun ja tulet seuraavan kerran ScoutLinkin IRC-verkkoon sinun täytyy identiföidä nickisi. Tämä tapahtuukirjoittamalla komento:

/Nickserv identify salasanasi (sama kuin jotajoti.org:ssa)

Irsissä komento pitää kirjoittaa:

/quote  Nickserv identify salasanasi

Kanava (channel)

Kanavan nimeen pätevät samat säännöt kuin nikkiin, paitsi se alkaa # -merkillä ja pituudessa ei ole rajoituksia. Kanava perustetaan, kun joku ensimmäisenä liittyy sinne, eli kuka tahansa voi perustaa oman kanavansa. ScoutLinkillä kanavia ei voi kuka tahansa perustaa. ScoutLinkin #suomi kanavan sivut löytyvät osoiteesta www.scoutlink.fi Scoutlinkissä on esimerkiksi seuraavia kanavia

• #suomi
  • #suomi02 (vain JOTI:n aikan)
  • #suomi_pelit (vain JOTI:n aikana)
  • #english (englannin kielinen)
  • #youth (nuorten kanava)

Operaattori, op, @

Operaattori on kanavan ylläpitäjä ja pomo. Hän voi poistaa kanavalta häiriköiviä henkilöitä ja muuttaa kanavan asetuksia (mm. muuttaa kanavan salaiseksi).

ScoutLinkin operaattorit ovat aktiivisia ScoutLinkin käyttäjiä, mikäli olet ScoutLinkin aktiivinen käyttäjä sinulta todennäköisesti kysytään haluatko toimia JOTI:n aikana operaattorina. ScoutLinkillä operaattorit eivät JOTI:n ulkopuolella pidä @-merkkiä nickinsä edessö mutta heillä on siltä operaattorin oikeudet.

Botti (bot, robot)

Botti on ohjelma, jonka tarkoituksena on ylläpitää kanavaa tai tehdä jotain muuta (mm. jakaa tiedostoja). Todennäköisesti botti ei vastaa, jos sille jutellaan, mutta ainahan voi yrittää...

IRC-oppaita

ScoutLink web Chat

Mikäli sinulla ei ole mahdollisuutta asentaa koneellesi erillistä IRC-ohjelmaa voit silti ircata, käyttäen apuna web chattia. Web chat toimii internet selaimessasi, eikä sinun siis tarvitse asentaa mitään erillistä ohjelmaa. Web chat voi olla hitaampi kuin oikea IRC-ohjelma.

ScoutLink:n uudet web chatit ovat java-pohjaisia ja sinun tarvitsee sallia javojen käyttö jotta web chat toimisi oikein. Vanha web chat joka ei ole java-pohjainen on vielä linjoilla, mutta se toimii hyvin hitaasti verrattuna uuteen.

• Ohjeet
  • Web chat
Java-pohjainen web chat koko näytön kokoisena
Java-pohjainen web chat pienenä